Oferujemy usługi z zakresu projektowania, dostawy oraz kompleksowego wykonawstwa systemów wentylacji strumieniowej garaży oraz systemów detekcji CO i LPG wraz z pełną automatyką.

Współpracujemy z firmami BSH i Systemair, będącymi ekspertem w systemach wentylacji strumieniowej i oddymiania garaży oraz tuneli.

Naszym celem jest sprostanie indywidualnym potrzebom klientów.

Oferujemy wysoce wykwalifikowany personel który zapewni profesjonalną współpracę w trakcie realizacji projektów poczynając od profesjonalnej porady technicznej poprzez przygotowanie projektu w oparciu o zadane warunki techniczne i wytyczone cele, sporządzenie harmonogramu prac, instalację systemu na obiekcie po odbiory.

W fazie eksploatacji oferujemy serwisowanie systemu oraz przeglądy (gwarancyjne, pogwarancyjne).

Do współpracy zapraszamy:

  • inwestorów, którym przedstawimy nowoczesne rozwiązania wentylacji zapewniające oszczędności inwestycyjne oraz eksploatacyjne;
  • biura projektowe którym oferujemy wsparcie i doradztwo techniczne w przygotowywaniu systemów dla nowo projektowanych obiektów;
  • firmy wykonawcze zainteresowane dostawą urządzeń.

Dlaczego oddymianie.

Obecnie praktycznie każdy nowo powstający obiekt, zarówno mieszkalny, jak i użyteczności publicznej musi zapewnić odpowiednią liczbę miejsc parkingowych. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest budowa podziemnych parkingów. Priorytetową sprawą staje się więc zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa budowli tego typu, w szczególności zaś ochrona przeciwpożarowa.

Podczas pożaru płonący samochód lub samochody wydzielają duże ilości ciemnego dymu, a szybki wzrost temperatury powoduje gwałtowny wzrost objętości właściwej zadymionego powietrza i wypełnienie przestrzeni garażu. W tych warunkach niezmiernie ważne jest zastosowanie skutecznego systemu wentylacji, umożliwiającego odprowadzenie z przestrzeni garażu zadymionego powietrza, a przez to stworzenia warunków do ewakuacji i szybkiego podjęcia akcji ratowniczej.

System wentylacji kanałowej – ograniczenia sprawnego oddymiania.

Obecnie garaże podziemne są najczęściej wentylowane z zastosowaniem systemu kanałowego. Ze względów ekonomicznych oraz z uwagi na ograniczoną powierzchnię techniczną przeważnie łączy on funkcję wentylacji ogólnej i pożarowej. O ile jednak system ten sprawdza się podczas normalnego funkcjonowania obiektu, to w warunkach pożaru napotyka on na szereg ograniczeń. Strumień objętości powietrza, który trzeba odciągnąć z przestrzeni garażu objętego pożarem wzrasta kilkakrotnie w stosunku do ilości odciąganej w warunkach wentylacji, co niejednokrotnie stawia projektanta przed dylematem: czy priorytetem podczas doboru wielkości kanału powinna być wentylacja, czy oddymianie? Przyjęte rozwiązanie musi zapewnić wymaganą skuteczność wentylowania garażu, a w warunkach oddymiania zwiększona prędkość powietrza w przewodach musi pozwolić na odprowadzenie dymu i produktów spalania. Ponadto tryb pracy pożarowej wymaga odciągania całej ilości powietrza z przestrzeni podstropowej, podczas gdy wentylacja ogólna odbywa się z podziałem strumienia powietrza w proporcjach:

  • 40% ze strefy przypodłogowej
  • i 60% z przestrzeni podstropowej.

W warunkach pożaru zamianie ulega więc charakterystyka hydrauliczna sieci, co może doprowadzić do sytuacji, że w niektórych gałęziach sieci wentylacyjnej przepływać będzie zdecydowanie większa od wyliczonej ilość powietrza, podczas gdy w innej części instalacji przepływ będzie mniejszy od zakładanego lub w ogóle nie wystąpi. W przypadku zastosowania rozwiązania z jednym wentylatorem na potrzeby wentylacji ogólnej i oddymiającej dodatkową trudność stanowi dobór urządzenia o wystarczająco szerokiej charakterystyce, mogącego zapewnić odpowiedni spręż i wydatek zarówno podczas wentylacji, jak i oddymiania.

System bezprzewodowego oddymiania garaży.

Ciekawą alternatywę dla systemu kanałowego stanowi system bezprzewodowego oddymiania garaży. Oparty jest on na pracy zespołu niewielkich wentylatorów osiowych usytuowanych w górnej części garażu oraz w strefie przebywania ludzi. W momencie pojawienia się sygnału alarmowego o powstaniu pożaru, następuje automatyczne otwarcie bramy wjazdowej do garażu, przez którą na skutek podciśnienia wywołanego pracą wentylatorów wyciągowych napływa czyste powietrze zewnętrzne (ew. uruchamiany jest nawiew mechaniczny). Jednocześnie wentylatory osiowe przechodzą na tryb pracy pożarowej. Zasysają powietrze podobnie jak kratki wyciągowe i po stronie tłocznej formują strumień, który w końcowej części przekazywany jest do następnego wentylatora. Podobnie jak w przewodach wentylacyjnych jest to ruch uporządkowany, powodujący kontrolowany przepływ przez pomieszczenie, aż do wyrzutni, gdzie powietrze lub dym są usuwane przez zespół wentylatorów wyciągowych. Podstawowe elementy omawianego systemu:

1. wentylatory osiowe– w zależności od konfiguracji sytemu mogą być to urządzenia jedno- lub dwubiegowe (pracujące na potrzeby wentylacji ogólnej i pożarowej lub pełniące w systemie tylko jedną z tych funkcji). W zależności od potrzeb (np. lokalizacji pożaru) stosowane są wentylatory z przepływem jednostronnym lub rewersyjnym, przy czym należy pamiętać, że dla przepływu rewersyjnego wydatek urządzenia spada o około 25%;

2. wentylatory wyciągowe– w warunkach pożaru urządzenia te służą do wyciągu gorących gazów pożarowych. Muszą mieć potwierdzoną badaniami odporność ogniową, niezależne źródła zasilania itd. Najczęściej projektuje się układy z dwoma niezależnymi wentylatorami wyciągowymi, co znacznie podnosi pewność działania instalacji;

3. czujki pożarowe– o skuteczności przyjętego systemu ochrony przeciwpożarowej w znacznym stopniu decyduje czas jego zadziałania. Ta wielkość uzależniona jest z kolei od przyjętego systemu detekcji pożaru, a zwłaszcza od właściwego doboru i rozmieszczenia czujek pożarowych. Przeprowadzone m.in. w Centrum Naukowo- Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej (CNBOP) testy różnych rodzajów czujek pożarowych wykazały, że dla garaży podziemnych najbardziej wskazane jest zastosowanie optycznych rozproszeniowych czujek dymu umieszczonych nad stanowiskami postojowymi oraz nadmiarowo-różnicowych czujek ciepła w przestrzeni nad komunikacją. Taka konfiguracja detektorów daje największą pewność działania układu sygnalizacji pożarowej.

Projektowanie systemu bezprzewodowego oddymiania garaży.

Dla poprawnego funkcjonowania systemu podstawowe znacznie ma dobór odpowiedniej liczby wentylatorów osiowych i wyciągowych oraz ich właściwe rozmieszczenie, a także ustalenie różnych warunków pracy w zależności od lokalizacji pożaru. Zaprojektowanie skutecznego i pewnie działającego układu możliwe jest dwiema metodami.

Pierwsza z nich polega na próbach pożarowych w obiektach rzeczywistych o podobnym układzie architektonicznym do budynku projektowanego. Jest to metoda trudna, kosztowna, a co najważniejsze przeważnie niemożliwa do realizacji.

Drugą metodą jest przeprowadzenie symulacji komputerowej. Bardzo użytecznym narzędziem jest tu oprogramowanie oparte na numerycznej mechanice płynów Computation Fluid Dynamics (CFD) pozwalające na modelowanie przepływu powietrza w przestrzeni garażu. Analiza projektu przy zastosowaniu CFD pozwala na określenie dróg przepływu powietrza przy wentylacji oraz dymu w czasie pożaru, a co za tym idzie właściwe rozmieszczenie wentylatorów. Ponadto symulacja komputerowa umożliwia przeanalizowanie różnych wariantów odnośnie miejsca i mocy pożaru, co znacznie ułatwia zastosowanie przemyślanego i pewnego systemu wentylacji parkingu.